Tuesday, December 16, 2008

CAKERA KERAS SATA & PATA......


SATA : Serial Advance Technology Attachment. untuk speed 150 mbps
PATA : Paralel Advance TechnologyAttachment, untuk speed 133 mbps...
time aku study, selari spatutnya yang laju, knap lak yg sesiri lagi laju?? ntah le, ap alasan diaorg ttng 2...
Sepanjang pengalaman aku la gna 2jnis hard disk ni...aku rsa SATA sesuai untuk Vista,laju jer aku gna....PATA plak utk Win XP....
2bg pandangan aku la.... bg sudut pandangan fizikal lak, SATA nmpk lagi kemas pada penggunaan kabelnya berbanding PATA....
yg leceh bagi SATA ni ialah bila nk install Win XP dia perlukan driver satanya utk beroperasi, kalo x, system xdpt detect hardisk.... driver 2plak mesti dimasukkan ke dlm floppy drive, msti korang pkir agk ktingglan zaman gna disket ni..tap 2la dia system yg entah ap2... cra lain kna burn WinXP beserta ngn driver yg agk complicated caranya...
aku try buat,tap mlangnye xmnjadi..last2 aku bli jer external floppy drive yg mhal gak hrgany... n cra paling senang ialah disablekan sata korang dlm BIOS 2, tap bg yg bernasib baik la bg laptop yg ad option 2 n xdpt la korang merasa kelajuan sata bila dah disablekan... kalo xde option 2 terkial2 la korang nk install XP gna SATA HD 2..baik korg gna Vista jer,snang idup... buruknye Vista mesti ad software yg xleh support vista nyer,pndai2 la korang cri... coming soon, HD ap plak yg kuar.. hard dsik blueray ke?ap2 je la...hahahaha....ntah...tnggu je la

No comments: